נועה סתת – 15.05.1977

הבית הפתוח

ביום זה נולדה נועה סתת, רבה רפורמית לסבית, אקטיביסטית חברתית, ומנכ"לית "המרכז הרפורמי לדת ומדינה".

סתת גדלה בירושלים במשפחה חילונית שנותרה בשכונה דתית. בגיל 17 החלה סתת לשמור שבת ולהתפלל בבית כנסת קונסרבטיבי. לדבריה, היא התחברה תמיד ללימודי יהדות ולשינוי ההשקפה שלימוד זה מקנה. פיתוי נוסף היה הלכות שמירת נגיעה, שאפשרו לסתת, שעדיין הייתה בארון, להימנע מלצאת עם בני גילה. בגיל 22 יצאה סתת מהארון להורים שלה, שלדבריה קיבלו יותר בהבנה את זהותה כלסבית מאשר את זהותה כדתייה.

לפני שיצאה מהארון, התחילה סתת להגיע לבית הפתוח, תחילה כחניכה בקבוצת הנוער והצעירים, שם קיבלה כלים ותמיכה על מנת לצאת להוריה. כשכבר הרגישה בטוחה בעצמה ובזהותה, היא החלה להנחות מפגשים קבוצתיים. בהמשך הצטרפה לוועד המנהל של ה"בית", משם התברגה לתפקיד יו"ר הוועד, ולבסוף מונתה למנכ"לית העמותה.

פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים בשנת 2005, שנה לפני שנכנסה סתת לתפקיד המנכ"לית, הותיר צלקות ומתחים ביחסים בין הקהילה הגאה בעיר ובין הגורמים האורתודוקסיים השמרניים. כמנכ"לית הבית הפתוח, הייתה סתת הפנים של מצעד הגאווה ואישיות ציבורית מוכרת, והיוותה מטרה עבור שמרנים קיצוניים. סתת סבלה מאיומים על חייה, נערך נגדה 'פולסא דנורא', מטען חבלה אף הונח בסמוך לבית הוריה, ולבסוף הוצמד לה מאבטח קבוע. "הבנתי שחייבים לעשות את המצעדים בירושלים ולהילחם על זכויות הקהילה הגאה פה, אפילו אם בסוף זה ייגמר במוות. התייחסתי לזה כאל חלק מהמאבק" תיארה בהמשך.

לאחר שעזבה את תפקיד מנכ"לית הבית הפתוח בשנת 2008 הגיעה לתנועה הרפורמית, ול"מרכז הרפורמי לדת ומדינה", בו היא משמשת היום כמנכ"לית. המרכז פועל נגד הדרת נשים במרחב הציבורי ובקווי מהדרין, ובמלחמה בגזענות ובפעולות "תג מחיר". במקביל לניהול המרכז הוסמכה סתת לרבה בשנת 2014. ב-2012 הכירה סתת את נטע, ושנה לאחר מכן נישאו השתיים בחתונה רפורמית. סתת אימצה את ילדה של נטע מנישואיה הקודמים, והשתיים הביאו לעולם יחד שני ילדים נוספים.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא