יום המודעות הבינלאומי לאיידס – 01.12.1998

בתמונה: הסרט האדום אשר מזוהה עם המודעות והתמיכה בחולי HIV, תלוי בבית הלבן לציון יום המודעות הבינלאומי לאיידס ב2007.

ביום זה ציינו לראשונה את יום המודעות הבינלאומי לאיידס. נגיף HIV (Human Immunodeficiency Virus) הוא וירוס התוקף את תאי ה-T של מערכת החיסון האנושית וגורם להדרדרות בתפקודה, עד לכשל מוחלט שלה המכונה AIDS (Acquired Immune Deficiency Syndrome), שבו מחוללים שונים מנצלים את מערכת החיסון המוחלשת בגוף וכך גורמים לכשל מערכות ולמוות.

דרכי ההדבקה בנגיף הן בחשיפה לנוזלי גוף, או בשפה פחות רפואית, הנגיף עובר מנשא לבריא בין השאר בקיום יחסי מין לא מוגנים (כלומר, ללא אמצעי הגנה כמו קונדום), בהזרקת עירויי דם או בהזרקת סמים. ההתרפצות הראשונית של הנגיף מיוחסת לשנות ה-70 של המאה הקודמת, אז כונה בשמות שונים על פי האוכלוסיות שאפיינו את הנדבקים בו – "Gay Cancer", "GRID – Gay-related Immune Deficiency" או "The 4H Disease" (על שם 4 האוכלוסיות שזוהו כקשורות להדבקה בנגיף – הומוסקסואלים, בני האיטי, מזריקי הרואין והמופילים).

בגלל הסטיגמה שיוחסה לנגיף והקשר שלו לקהילה הגאה, שנים ארוכות התעלם הממסד הרפואי והפוליטי מהמגפה, שקטלה מאות אלפי תושבים ברחבי ארצות הברית. בתגובה לכך קמו ארגוני מאבק חשובים (כמו למשל: "Act Up"ו- "Gay Men’s Health Crisis ") שעשו מהפכה מבחינת יחס החברה הכללית ל-AIDS בכלל ולקהילה הגאה בפרט.

למרות ההתקדמות הגדולה שנעשתה במאבק כנגד ה-AIDS מאז שנות ה-80 וההתפתחות של טיפולים שהופכים היום את ההתמודדות עם המחלה לפשוטה הרבה יותר, הסטיגמה השלילית לגבי הנשאים של HIV עומדת בעינה ומספר מקרי ה-HIV החדשים ממשיך להצטבר. בעקבות זאת, בשנת 1988 החליטו ארגוני הקהילה להקדיש יום לציון החשיבות למודעות לאיידס במטרה לנפץ את שאריות הסטיגמה. יום זה מובל במדינת ישראל בעיקר על ידי הועד למלחמה באיידס – שאמונים על הנושא מטעם ארגוני הקהילה.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא