אבי סופר – 21.10.1949

קרדיט תמונה: תומר ושחר צלמים

ביום זה נולד אבי סופר, מפעילי הלהט"ב הותיקים בישראל.

סופר היה מעורב בכמה מאירועי הגאווה הראשונים שנערכו בתל אביב. בשנת 1993 השתתף סופר במסע ממונע של כלי רכב שנעו וצפרו ברחובות העיר כשהם מניפים את דגלי הגאווה. אירוע זה היה אחד מהאירועים שהיוו את תחילת מסורת מצעד הגאווה שנערך בישראל מדי שנה ביוני, כבערים אחרות ברחבי העולם. בשנים 1994-1997 כיהן סופר כיו"ר האגודה למען הלהט"ב בישראל. זאת, בתקופה בה האגודה תמכה במאבקיהם המשפטיים של יונתן דנילוביץ' ואדיר שטיינר למען הכרה בזכויות של בני זוג מאותו מין להטבות אותן המקבלים בני זוג הטרוסקסואלים, ובמאבק המשפטי בהחלטתו של שר החינוך בשנת 1996, למנוע שידור תכנית נוער שהציגה שיחה פתוחה עם בני נוער להט"בים.

סופר יזם את הקמת קו הסיוע "יש עם מי לדבר", קו קשב ומידע המיועד לחברי הקהילה הלהט"בית ומשפחותיהם. באירוע השקת הפודקאסט "סטרייט פרנדלי",סיפר סופר על הסיטואציה שגרמה לו להבין שיש צורך בקו סיוע כזה: "ישבתי באגודה בנחמני, פתאום דפיקה בדלת, במרתף החשוך. מישהו פתח והוא נכנס, אומר 'אני חייב לדבר! חייב לדבר עם מישהו!' 3 שעות ישבתי מולו, הוא דיבר ואני לא אמרתי כלום, רק נענעתי את הראש. הוא יצא ואמר 'לא הייתה לי שיחה חשובה כזו מימיי'. אוקיי, אמרתי לעצמי. צריך להיות פה שירות".

בשנת 2011, כאשר ציפי לבני עמדה בראש מפלגת קדימה, סופר הקים את "קדימה בגאווה", שהיה תא גאה פוליטי פורץ דרך בכך שהיווה התארגנות להט"בית ראשונה בתוך מפלגה שאינה מרצ. מאז פעל סופר להקמת תאים גאים בכל המפלגות ולהגברת הפעילות הפוליטית של הקהילה במרחבים שונים. בשנת 2015, סופר היה אחד משני מייסדי עמותת "מעברים", המסייעת ותומכת בחברי הקהילה הטרנסית בתהליכי התאמה מגדרית, שילוב חברי הקהילה במקומות עבודה, מיצוי זכויות, והעלאת מודעות חברתית לקשת הטרנסית. בשנים האחרונות מכהן סופר כ"אם הבית" בהוסטל "בית דרור", שנותן מענה לנוער להט"בי בסיכון.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא