אהרון ברק – 16.09.1936

קרדיט תמונה: פרס א.מ.ת

ביום זה נולד נשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופסור אהרון ברק – האחראי על פסיקות תקדימיות לטובת הקהילה הגאה בישראל.

ברק נולד בליטא, בנם היחיד של הירש (צבי), עורך דין, וליבה (לאה), מורה, ועבר את השואה בגטו קובנה ובמסתור מחוץ לגטו. הוא ניצל עם אמו בזכות סיועו של חסיד אומות עולם. מאוחר יותר, ציין כי שני הלקחים שלו מהשואה הם הצורך במדינה יהודית והחשיבות בשמירת על זכויות האדם.

ברק כיהן כנשיא בית המשפט העליון בין השנים 1995 ל-2006, כיועץ המשפטי לממשלה בין השנים 1975 ל-1978 וכדיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. בנוסף זכה בפרס ישראל למדעי המשפט לשנת 1975. כיום הוא מרצה במרכז הבינתחומי הרצליה ובאוניברסיטת ייל האמריקנית. בשנת 2016 קיבל ברק אות הוקרה מהקהילה הגאה.

המהפכה החוקתית שהביא למשפט הישראלי נתנה מעמד דמוקרטי מהותי לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ממנו גזר את הזכות לשוויון. כשופט ונשיא בית המשפט העליון, פסק ברק מספר פסיקות שהיו מהותיות עבור זכויות הקהילה הגאה במדינת ישראל.

כשופט היה ברק אחראי לכמה פסיקות תקדימיות שעיגנו את זכויות הקהילה. הוא עמד בראש הרכבים שאישרו לבנות זוג לאמץ זו את ילדיה של זו בנימוקים של טובת הילד, אסרו על אפליה מטעמי נטייה מינית בזכויות ובהטבות במקום העבודה, כולל כלפי בני הזוג של העובדים, וביטלו את הכלל שלפיו נשים לא נשואות המבקשות לקבל תרומת זרע חייבות לעבור בדיקה פסיכיאטרית וסקירת עובד סוציאלי.

בהקדמה לספר קובץ המאמרים "זכויות הקהילה הגאה" שערכו פרופ' אלון הראל, יניב לושינסקי ועינב מורגנשטרן, כתב השופט ברק: "המבנה החוקתי מכיר בזכות כל אדם לכבוד האדם, תהא נטייתו המינית אשר תהא. על כן לכל אדם הזכות לשנות את מינו. כל אדם המשתייך לקהילת הלהט"ב זכאי לכבוד האדם. חקיקה אשר אינה מאפשרת ליחידי קהילת הלהט"ב להגשים את מלוא היקף זכותם לכבוד האדם זכויות אזרחיות וחברתיות אינה חוקתית, אלא אם כן היא מידתית".

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא