ברני פרנק מתחיל לכהן בקונגרס האמריקאי – 03.01.1980

ביום זה החל ברני פרנק את תפקידו כחבר בקונגרס האמריקאי.

לבמהלך כהונתו בת ה-32 שנה, היה פרנק לחבר הקונגרס הראשון שיצא מהארון ביוזמתו, ולאורך שנים רבות נודע כחבר הקונגרס הלהט"בי המשפיע ביותר.

פרנק נולד בשנת 1940 בניו ג'רזי למשפחה יהודית. למרות המצב הכלכלי הירוד של משפחתו, הצליח פרנק להתקבל להרווארד, וקשר את עצמו לפעילים במאבק לזכויות אזרח למען שחורים בארה"ב. עוד מגיל צעיר בערה בפרנק תשוקה לזכויות אזרח ולערכים דמוקרטיים, והוא השתתף בהפגנות ופרויקטים למען הקהילה השחורה בארצות הברית.

לאחר 8 שנים בתור חבר בבית המחוקקים במסצ'וסטס, פרנק נבחר בשנת 1980 לנציגה של מסצ'וסטס בבית הנבחרים. במהלך כהונתו הרביעית בקונגרס, בשנת 1987 החליט פרנק לצאת מהארון ולהצהיר שהוא הומוסקסואל. ההצהרה הגיעה בעקבות מותו של חבר בית הנבחרים שנשאר בארון עד מותו למרות שנטען כי הוא הומו.

בשנת 1985, טרם יציאתו מהארון, רקם פרנק מערכת יחסים חברית ומינית עם עובד מין בשם סטיב גובי. פרנק סידר לגובי מגורים, עורך דין ופסיכולוג, ושכר אותו בתור נהג ועוזר פרטי. לאחר שנודע לפרנק שגובי ממשיך להעניק שירותי ליווי בדירה שמימן לו, פרנק פינה את חברו מהדירה, בעצת עורך דינו. בשנת 1989, מכר גובי את הסיפור במכרז לחברות התקשורת הגדולות ובחר בסוף בניו יורק טיימס. לאחר שהופצו הפרטים על מערכת היחסים בין פרנק לגובי, החלו קריאות לחקירה. חבר הקונגרס הזמין את ועדת האתיקה לחקור את המקרה, על מנת להראות לציבור שלא ביצע פעילות פלילית. לאחר הבירור, הופרכו האשמותיו החמורות של גובי, והוועדה המליצה על נזיפה בלבד. הרפובליקנים החלו במסע ציד נגדו, אך פרנק זכה בבחירות שאחרי ברוב של 66%, והמשיך להיבחר למושב ללא תחרות רצינית עד שפרש.

פעילותו לזכויות אזרח המשיך גם כשהיה חבר קונגרס, והוא דבק בדעות פרוגרסיביות לאורך כל כהונתו, גם כשהן נחשבו לרדיקליות. בין היתר תמך ללא לאות במאבק של נשים על גופן, התנגד למיליטריזציה של המשטרה, חיפש לצמצם את תקציב הביטחון הנפוח, ניסה לבטל את ההפללה של מריחואנה, יזם הצעות חוק מרובות על מנת לשמור על הסביבה, ודאג לצרכי הקהילה הלהט"בית.

בראיון מפורסם משנת 1996, אמר: "אני רגיל להיות במיעוט. אני הומו, שמאלני, ויהודי. מעולם לא חשתי אוטומטית כחבר ברוב כלשהו" כמו דמוקרטים יהודים אחרים רבים מדורו, נקט פרנק במדיניות פרו-ישראלית מובהקת, וסבר כי רוב האחריות על קריסת תהליך השלום היא של הפלסטינים. כיום מתגורר פרנק במסצ'וסטס עם בן זוגו, לו נישא בשנת 2012.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא