נכנס לתוקף החוק המתיר נישואים גאים בהולנד – 01.04.2001

קרדיט תמונה: Gryffindor

ביום זה נכנס לתוקף בהולנד חוק תקדימי המתיר נישואים חד מיניים, והפך את הולנד למדינה הראשונה בעולם לאשר נישואים מסוג זה. החוק קבע כי זוגות גאים יכולים להינשא כחוק וזכאים לכל הזכויות מהן נהנים זוגות הטרוסקסואלים נשואים.

חלק מהמשמעויות הנובעות מהחוק הן שזוגות גאים יוכלו לפנות לבית המשפט בבקשה לאמץ ילד בהליך הזהה לזה של זוגות מעורבים, וכן הסדרה של נושאים כמו ירושה, זכויות פנסיה, מסים וגירושים. בערב בו נכנס החוק לתוקף, נישאו ארבעה זוגות גאים (שלושה זוגות גברים וזוג נשים אחד) בטקס הנישואים החד-מיני הראשון בעולם שהוכר באופן רשמי על ידי המדינה בה הוא נערך.

את טקסי הנישואין ערך ראש עיריית אמסטרדם היהודי ג'וב כהן, ונכחו בו חלק משרי הממשלה. המפלגות הדתיות בהולנד הביעו התנגדות למתן שוויון הזכויות והחוק אף זכה לגינוי מצד הוותיקן, שראה בו סכנה גדולה לערכי הדת והמשפחה הקתולים. עם זאת, סקרים שנערכו בהולנד טרם אישור החוק הראו כי למעלה מ-75% מהאוכלוסיה תומכים בחוק למתן זכויות שוות לזוגות גאים, בכל הנוגע לנישואים והזכויות הנגזרות מהם.

החוק המאשר נישואים אלה חל רק על אזרחים הולנדים או אזרחים זרים החיים עם אזרחים הולנדים, אך מאז שעבר החוק בהולנד ונכון ל-2017, עוד 25 מדינות העבירו חוקים המאפשרים נישואים אזרחיים לזוגות חד מיניים.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא