רודולף ברזדה נפטר – 03.08.2011

קרדיט תמונה: Jean-Luc SCHWAB

ביום זה נפטר רודולף ברזדה, הניצול האחרון של רדיפת הלהט"ב על ידי הנאצים.

רודולף ברזדה נולד ב1913, וחי עם בן זוגו בלייפציג, גרמניה. הוא נעצר לראשונה על ידי הנאצים בשנת 1937, באשמת הומוסקסואליות. ברזדה שהה כחצי שנה בכלא הגרמני, לאחריה גורש מגרמניה לחבל הסודטים שהיה שייך אז לצ'כוסלובקיה. כמה שנים לאחר סיפוח החבל נעצר שוב, ולאחר זמן נוסף בכלא הועבר למחנה הריכוז בוכנוולד, בו שהה מ-1942 עד שחרור המחנה ב-1945.

בראיונות שקוימו עמו לאחר המלחמה, סיפר ברזדה על היחס הנורא שקיבל מהקצינים הנאצים, אך גם על רומן שהתפתח בינו לבין אחד הקצינים בבוכנוולד, רומן שלטענתו הציל את חייו כשאותו הקצין מנע את גירושו למחנה אחר.

כשנשאל על האפשרות למערכת יחסים גאה במחנה, סיפר ברזדה: "פגשתי הרבה הומואים במחנה… לרוב המבוגרים לא הייתה את האפשרות הזאת, אבל אנחנו היינו צעירים יותר. היו הרבה מקרים של התאהבויות, לפעמים אפילו שני גברים הטרוסקסואלים התאהבו זה בזה. כמובן שהכול נעשה בסודי סודות. אנשי האס.אס. ידעו את זה, אבל הם היו די אדישים לכך".

לאחר השואה, קיים ברזדה חיים גלויים כהומוסקסואל מוצהר. הוא נפטר בשנת 2011 בבית אבות בצרפת, ולאחר ההלוויה גופתו נשרפה ואפרו הוטמן לצד אדוארד מאייר, שהיה בן זוגו במשך 50 שנים.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא