אלן טיורינג מקבל חנינה לאחר המוות – 24.12.2013


ביום זה העניקה אליזבת מלכת אנגליה חנינה לאחר המוות לאלן טיורינג.

טיורינג היה מהמתמטיקאים החשובים בזמנו, אשר במהלך מלחמת העולם השנייה הוביל קבוצת מחקר כדי לפענח את הצופן הצבאי של גרמניה הנאצית. הצלחתם בפרויקט זה הייתה גורם משמעותי בעליונות הצבאית שהתבססה מול הנאצים, ולמפלתם הסופית. כמו כן, הפיתוח שהמציא טיורינג נחשב על ידי רבים למחשב הראשון, ולבסיס של עולם המשחבים המודרני.
לאחר מלחמת העולם השנייה, בשנת 1952, הורשע טיורינג בהומוסקסאליות. כחלק מגזר הדין המזעזע עבר טיורינג סירוס כימי וטיפולים הורמונליים אכזריים. הטיפול גרר תופעות לוואי רחבות, בינהן השמנה, צמיחת שדיים ודיכאון חמור.
לאחר שנתיים של טיפולים, ב7.6.54, שם טיורינג קץ לחייו ע"י אכילת תפוח ספוג בציאניד. ההערכה כי אופן ההתאבדות הייתה מחווה לסרט האהוב עליו – "שלגייה ושבעת הגמדים". בהמשך לכך, יש הגורסים כי סמלה של חברת המחשבים הענקית "אפל", תפוח נגוס, הוא מחווה לטיורינג ולסיועו לפיתוח המחשב המודרני.
לאחר מותו של טיורינג עלו הצגות רבות בארץ ובעולם סביב חייו ופרסים מדעיים רבים נקראו על שמו. בשנת 2009 חתמו למעלה מ-30 אלף בריטים על עצומה חריפה, הקוראת לבריטניה להתנצל על יחסה הנורא כלפי טיורינג – יחס שהוביל לבסוף למותו.
בעקבות עצומה זו פרסם ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון הודעת התנצלות מפורטת מטעם ממשלת בריטניה. בין השאר הגדיר בראון את היחס לטיורינג כ"קורבן המפורסם ביותר של הומופוביה בבריטניה אי פעם", והוסיף: "אין זו הגזמה לומר שבלי תרומתו יוצאת הדופן ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה הייתה יכולה להראות שונה מאוד. הוא אחד הבודדים שניתן להצביע על תרומתם האישית לשינוי תוצאות המלחמה. התודה העצומה שאנו חייבים לו הופכת את היחס הבלתי אנושי שלו זכה לנורא עוד יותר".
ב24.12.13 הודיעו שר המשפטים ומלכת אנגליה רשמית על חנינה לאחר המוות.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא