מרסל פרוסט נפטר – 18.11.1922

ביום זה נפטר מרסל פרוסט, סופר צרפתי והומו.

פרוסט היה סופר צרפתי-יהודי והומוסקסואל. הוא נחשב לאחד מגדולי הסופרים של המאה ה-20, ויצירתו "בעקבות הזמן האבוד" נחשבת לאחת היצירות הגדולות של המאה הקודמת. היצירה הבדיונית כוללת שבעה כרכים, ונכתבה מנקודת מבטו של הזיכרון האנושי, בעוד הוא מגולל את סיפור ההתבגרות של הגיבור בצרפת של סוף המאה ה-19. ליצירה נופך אקזיסטנציאליסטי בהתייחסותה למעבר הזמן ולחוסר המשמעות בעולם.

החל מהכרך השלישי מופיעות ביצירה התייחסויות רבות למשיכה מינית הומוסקסואלית, לסבית וביסקסואלית. היצירה מתייחס גם לכאב שבהתבגרות בצל ההבנה שמשיכה מינית זו אינה המקובלת בחברה. בסצנה שנתפסה כנועזת במיוחד בסדרה, כתב פרוסט על סיטואציה של "קרוזינג" – חיפוש יחסי מין מזדמנים – בין שתי דמויות של גברים בספר.

פרוסט היה פעיל פוליטי, בעיקר נגד לאומנות צרפתית וסביב משפט דרייפוס, כאשר החתים פוליטיקאים על עצומות הרואות בו כחף מפשע. פרוסט חי בזוגיות עם המלחין ריינלדו האן משנת 1894 ועד מותו. השניים חלקו תחומי עניין רבים ושיתפו פעולה ביצירות שונות. פרוסט מת בשנת 1922 מסיבוכים של דלקת ריאות הקשורה לאסתמה ממנה סבל מילדות, לפני שהספיק לסיים את הכרכים האחרונים של "בעקבות הזמן האבוד". אלה פורסמו לאחר מותו תחת הנחיותיו ועריכתו של אחיו רוברט.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא