ג'ודית באטלר – 24.2.1956

קרדיט תמונה: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona

ביום זה נולדה ג'ודית באטלר – פילוסופית ותיאורטיקנית למגדר, ומחלוצות התיאוריה הקווירית.

באטלר נחשבת לאחת ההוגות המרכזיות והמשפיעות ביותר בתחום לימודי המיניות והמגדר, התיאוריה הקווירית והתיאוריה הפוליטית. עבודתה הייתה בעלת השפעה מכרעת על תאוריות בתחומים אלה, שהיום מוכרות לרבים ולעתים נתפסות כמובנות מאליהן. באטלר היא שהציגה ניתוח מרחיק לכת לטענה שמיניות היא מוקד כוח חברתי, דווקא באמצעות הצבתה כממד ניטרלי וקדם-חברתי של קיום אנושי. בכתביה הציגה את ההדרה של המיניות ההומוסקסואלית, מתוך תפיסת עולם הרואה בהטרוסקסואליות מודל ניטרלי ויחיד של מיניות אנושית.

באטלר פרסמה כמה מהספרים המשמעותיים ביותר בתחום התיאוריה הקווירית. בשנת 1990 היא פרסמה את הספר "צרות של מגדר", בו יצאה נגד ההבחנה המקובלת בין מין ומגדר, והציגה מגדר כמבע פרפורמטיבי, ולא כדבר קבוע מראש. בשנת 2004 פרסמה את הספר "קוויר באופן ביקורתי", שהפך לטקסט מכונן של התיאוריה הקווירית. הספר נדרש לשאלת המעמד והמשמעות של זהות, אישית וקבוצתית, בעולם בו קשה לראות זהות כדבר יציב ואותנטי. המושג "קוויר", שהחל כשם גנאי לחברי הקהילה הגאה, שימש את באטלר ככלי לבחינת דרכים אלטרנטיביות העומדות בפני הקהילה הלהט" בית להגדיר דרכו את עצמה ואת חבריה.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא

אדווארד סגרין – 18.09.1913

ביום זה נולד אדווארד סגרין, כותב ופרופסור אמריקאי לסוציולוגיה ולקרימינולוגיה שנחשב לאב התנועה ההומופילית, בזכות יצירותיו שהצהירו כי חברות וחברי הקהילה הגאה ראויים לזכויות שוות.

קרא עוד »