אילה פרוקצ'יה- 20.04.1941

הרשות השופטת של ישראל

ביום זה נולדה שופטת בית המשפט העליון בדימוס אילה פרוקצ'יה.

פרוקצי'ה נולדה בקיבוץ אשדות יעקב, ולמדה במהלך התיכון בתל אביב. היא למדה משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים וסיימה בהצטיינות. לאחר מכן סיימה בהצטיינות תואר שני במשפטים באוניברסיטה העברית, ובשנת 1972 קיבלה תואר דוקטור למשפטים מטעם אוניברסיטת פנסילבניה.

השופטת פרוקצ'יה נודעה בפסיקותיה, שנתנו משקל רב לחופש ביטוי פוליטי ולאיזון בין דת ומדינה. כשופטת בית המשפט העליון היא דחתה עתירה שביקשה לבטל את קיומו של מצעד הגאווה בירושלים.

פרוקצ'יה החלה את כהונתה כשופטת בבית משפט השלום בירושלים בשנת 1987. כבר אז התפרסמה כשפסקה כי עיריית ירושלים חרגה מסמכותה לפי פקודת העיריות, כשחוקקה את חוק-העזר העירוני המצווה על סגירת בתי העסק בעיר בשבת. בשנת 2007, בעת שכיהנה כשופטת בית המשפט העליון, דנה בעתירה שביקשה להורות על ביטול מצעד הגאווה שעתיד היה להתקיים בירושלים באותה שנה. באותן שנים, קיומו של מצעד הגאווה בעיר עמד בסימן שאלה מתמיד, והגיע לפתחו של בג"צ כמעט מדי שנה.

העתירה שהוגשה בשנת 2007 נידונה בידי הרכב משולש בראשות נשיאת העליון דאז דורית בייניש, שדחתה את העתירה. השופטת אילה פרוקצ'יה הצטרפה לדחייה, ובפסק הדין כתבה: "הקהילה ההומו-לסבית מבקשת לקיים אירוע פומבי בו יינתן ביטוי לאופייה ולייחודה. היא מבקשת להיחשף בפני הציבור הרחב, כדי שיכיר אותה וכדי שיכיר בה. חשיבותו של האירוע פועלת כלפי חוץ וכלפי פנים. הוא נועד לחשוף את בני הקהילה לציבור הרחב, ובד בבד לחשל את החוליות המקשרות בין בני הקהילה לבין עצמם, ולחזק את ביטחונם הפנימי בדרך החיים שבחרו להם. בחברה דמוקרטית, זכותו של כל אדם וכל קבוצה להביע ולבטא את ייחודם בדרך הרצויה להם במסגרת החוק, ובכלל זה בחשיפה בפני הציבור הרחב בדרך של אספה ותהלוכה. זכות זו היא זכות חוקתית, המצויה ברף העליון של זכויות האדם".

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא