אנדריאה (ריטה) דבורקין – 26.09.1946

קרדיט תמונה: Open Media Ltd.

ביום זה נולדה אנדריאה (ריטה) דבורקין – סופרת ופעילה פמיניסטית לסבית.

דבורקין נולדה בניו-ג'רזי למשפחה יהודית אמריקאית, ועוד מילדות התעניינה בפוליטיקה, אקטואליה וזכויות אדם. היא החלה את פעילותה הפוליטית בשנות השישים, במסגרת המאבק במלחמת וויאטנם. לאחר שהצליחה להימלט מבעלה המתעלל, היא החלה לכתוב ולהתעסק בתנועה הפמיניסטית בכלל, ובפיתוח התאוריה הפמיניסטית הרדיקלית בפרט.

דבורקין הפכה לסופרת ולפעילה פמיניסטית בארצות הברית. מרבית פרסומיה עוסקים בביקורת על פורנוגרפיה, דימוי האישה כקניין מיני, ומניעת אלימות כלפי נשים. ספריה ופעילותה לאורך שנות השבעים והשמונים השפיעו באופן ניכר על החשיבה הפמיניסטית בת-זמננו.

במהלך שנות השבעים הצטרפה דבורקין לפעילות למען זכויות הקהילה הגאה, ופעלה בתחום זה כלסבית מחוץ לארון. היא נודעה בקישור שיצרה בין דיכוי הנשים בחברה לבין דיכוי הקהילה הגאה, והתפרסמה במהירות נוכח נאומיה החדים והחותכים, שעוררו רגשות בקהל השומעים. באחד מנאומיה הפמיניסטיים המפורסמים אמרה: "כנשים, פחד מוכר לנו כמו האוויר. זה היסוד שלנו. אנחנו חיות בתוכו, שואפות ונושפות אותו, וברוב הזמן איננו כלל שמות לב לכך שאנו עושות זאת. במקום להגיד 'אני מפחדת' אנו אומרות 'אני לא רוצה', 'אני לא יודעת' או 'אני לא יכולה'".

בהמשך חייה, קיימה מערכת יחסים חברית קרובה עם ג'ון סטולנברג, אקטיביסט והומו מוצהר. הקשר בין השניים הפך לזוגי, על אף ששניהם עדיין הציגו את עצמם כלסבית והומו מחוץ לארון, וטענו שזוגיותם אינה מפריעה להגדרת הנטייה המינית שלהם.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא