סוניה שווסטר – 29.03.1935

סוניה (מימין) וחברה

ביום זה נולדה סוניה שווסטר, מראשונות הנשים הטרנסיות בתל אביב.

שווסטר עלתה ארצה עם משפחתה בשנת 1961. היא למדה ועבדה בעבודות שונות בתל אביב, ביניהן במפעל לליטוש יהלומים, וכמלצרית במלונות ומסעדות בעיר. באותם ימים היא החלה לחקור את זהותה המינית והמגדרית, כשכלפי חוץ היא שמרה את סודה ולמשפחתה לא היה מושג מה התחולל בנפשה.

בתחילת שנות השבעים טסה שווסטר לבלגיה, שם כמו טרנסיות רבות בנות זמנה החלה את התהליך בו חפצה להתאמה מגדרית. את העשור הבא העבירה שווסטר בין הבירות האירופאיות עם החבורה העליזה של גילה, אפרת, סוניה ועוד, בעודן גרות ועובדות בבירות האירופאיות שם הן חוו את עצמן לראשונה כנשים.

תוך חשש גדול מהמציאות שתצפה לה בארץ, החליטה שווסטר בשנות השמונים לחזור לישראל. זמן קצר לאחר חזרתה ארצה, נעצרה שווסטר על ידי המשטרה, נשפטה ונשלחה לכלא לתקופה ארוכה של 10 חודשים. שווסטר נשלחה תחילה לכלא גברים, בו התלוננה והגיעה עד למנהל הכלא, שהבין שלא תהיה בטוחה במקום – והצליח להעביר אותה לכלא נשים. שם, מתארת שווסטר חוויה משפילה שנאלצה לעבור: עם הגעתה לכלא נשים, התבקשה להתפשט. צוות בית הסוהר בחן את גופה, והחזיר אותה לכלא הגברים. מנהל כלא הגברים בחר במה שהוא האמין שתהיה האופציה הפחות גרועה מבין השניים – והעביר את שווסטר לבידוד, בו לפחות בטחונה ישמר. לבסוף, רק באמצעות התערבותה הישירה של חברת הכנסת שולמית אלוני, שוחררה שווסטר מבית הסוהר, וכל האישומים נגדה בוטלו.

בשנת 2018, בעזרת ארגוני הקהילה הגאה 'מעברים' ו'המרכז הגאה' בתל אביב, קיבלה שווסטר את פרס יקירת העיר מטעם עיריית תל אביב. שווסטר נפטרה כשבועיים לאחר מכן ממחלת הסרטן ממנה סבלה.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא