ישע (ג'סי) סמפטר – 22.03.1883

תמר הירדני

ביום זה נולדה ישע (ג'סי) את'ל סמפטר, משוררת, פעילה חברתית ומחנכת ארץ-ישראלית.

סמפטר נולדה בניו יורק למשפחה יהודית אמידה וסוציאליסטית, בה התחנכה לאור ערכי צדקה ושוויון, מה שהשפיע רבות על תפיסת עולמה. באותה תקופה כתבה: "העם שלי לא בכנסיה או בבית הכנסת אלא ברחובות. כל מי שסובל, כל מי שבמצוקה". בשנת 1912 פגשה סמפטר את הנרייטה סאלד, ממנה התרשמה והושפעה עמוקות. סאלד הייתה, בין השאר, האישה הראשונה להתקבל ללימודים בבית המדרש של התנועה הקונסרבטיבית. בהשפעת סאלד ולמורת רוחה של משפחתה, התקרבה סמפטר ליהדות דרך שמירת מצוות, לימודי עברית, עניין בתנ"ך, ולבסוף עליה לארץ.

לאחר העלייה הגדולה השנייה מתימן בשנת 1908, החליטה סמפטר לעזור לנשים ולילדים באמצעות חינוך. היא הקימה קורסי ערב לנערות עובדות שבהמשך התרחבו לקבוצות דיון גם לנשים בוגרות, בהן דיברה על שוויון בין נשים לגברים ופירוק המוסד הפטריארכלי. בהמשך אף אימצה סמפטר תינוקת בשם תמר, שלטענתה ננטשה באחד מבתי היתומים באיזור בו עבדה. גם לאחר מאורעות תר״פ ותרפ״א הבעיה סמפטר דיעות שמאלניות ופציפיסטיות מובהקות.

בשנת 1933 עברה סטמפר לקיבוץ ברנר, מתוך אידאולוגיה ציונית-סוציאליסטית. סמפטר גרה עם ביתה המאומצת, תמר, ועם חברה טובה בשם לאה ברלין – אקטיביסטית סוציאליסטית בעצמה. באמצעות הכסף שתרמה לקיבוץ, הקימה סמפטר בית הארחה צמחוני ששימש כמרכז רוחני ואקדמי – וניתן להאמין ששימש גם כמקום מפגש עבור נשים מהקשת הקווירית. עם זאת, היות ומדובר בשנות ה-30 של המאה הקודמת, אין מידע חד משמעי ממנו עולה כי כך אכן התנהל בית הארחה.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא