מצעד הדייקיות – 24.04.1993

מצעד הדייקיות ב-2004 בוושינגטון הבירה, קרדיט תמונה: Elvert Barnes Photography

ביום זה התקיים "מצעד הדייקיות" (Dyke March) הראשון בוושינגטון די.סי.

מצעד הדייקיות הוא מצעד מחאתי גלובלי, שנאבק תחילה עבור סוגיות של נראות ושוויון של הקהילה הלסבית בלבד, ובהמשך הפך לכוללני יותר וכוון לנשים שאוהבות נשים – כולל ביסיות, טרנסיות ואינטרסקס. המצעד מתקיים בערים רבות ברחבי העולם, מלונדון להיידלברג ועד למקסיקו סיטי, בדרך כלל בסמוך למצעד הגאווה הראשי, במטרה להוות אלטרנטיבה פוליטית ולא ממוסחרת למצעדי הגאווה המרכזיים בערים הגדולות.

מתכננות מצעד הדייקיות הראשון היו "הנוקמות הלסביות" (Lesbian Avengers), קבוצת פעילות מניו יורק שנודעו בהפגנותיהן היצירתיות – באחת מהן, המפגינות אכלו אש במחאה על מותם של שני להט"בים מבקבוק מולוטוב. לצעדה הראשונה הגיעו 20,000 נשים, וכבר ביוני שלאחר מכן התקיימו מצעדי דייקיות בניו יורק, אטלנטה, וסן פרנסיסקו.

למרות המסר האינקלוסיבי של מצעד הדייקיות, כמה מהפלגים המארגנים של הצעדה בארה"ב מנהלים מערכת יחסים עכורה למדי עם הקהילה היהודית, ועם יהודיות וישראליות קוויריות. המחלוקת הפנים-קהילתית החלה במצעד בשיקגו ב-2017, לאחר ששלוש נשים שהחזיקו דגלי גאווה עם מגן דוד התבקשו לעזוב בטענה שהדגל "גורם לא.נשים להרגיש לא בנוח" ושהמצעד הוא פרו-פלסטיני ואנטי-ציוני. מאוחר יותר טענו המארגנות כי הנשים התבקשו לעזוב בשל דעותיהן הפרו-ציוניות, ללא קשר לדגלים. לורל גראור, אחת הנשים שסולקו מהמצעד, הסבירה כי מטרתה היא "להפוך את ישראל ליותר פלורליסטית ומקבלת, לא רק ללהט"בים יהודים אלא גם לפלסטינים, להט"בים ובכלל". אלאונר שושני אנדרסון, שגם היא התבקשה לעזוב את המצעד, טענה כי דגל הגאווה עם מגן דוד הוא ביטוי ליהדותה הקווירית, ללא קשר לישראל. מארגנות המצעד בשיקגו הוציאו הודעה לאחר האירוע, ובה הבהירו כי יהודיות ציוניות אינן מוזמנות לצעדות: "יהודיות אנטי-ציוניות מוזמנות בחום למצעד הדייקיות ואף עורבו בשיחות עם המפגינות שהתבקשו לעזוב".

בשנת 2019 החליטו מארגון המצעד בוושינגטון שלא לאפשר הצגת סמלים לאומיים, כולל דגלי ארה"ב וישראל, ואף אסרו על הצגת מגן דוד בצעדה, בזמן שהותירו שימוש בגדלי פלסטין. ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה הצהיר כי "לאסור על מגן דוד במצעד זו אנטישמית, חד וחלק. הקהילה הלהט"בית ותומכיה הם מגוונים, וגיוון זה הוא חוזקה של קהילת הלהט"ב. על המארגנות לבטל החלטה זאת מיד". בסופו של דבר, בתמיכת מספר ארגונים ציוניים, התארגנו יותר מ-20 אקטיביסטיות יהודיות עם דגלי גאווה עם מגן דוד, ולאחר שהתעמתו עם אחת המארגנות, נכנסו והשתתפו במצעד.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא