מרים בן שלום – 03.05.1948

קרדיט תמונה: HazteOir.org

ביום זה נולדה מרים בן שלום, לסבית יהודיה-אמריקאית ואקטיביסטית למען שירות צבאי עבור להט"בים.

מרים בן שלום נולדה במדינת ויסקונסין שבארה"ב למשפחה קתולית. כשהייתה בת 18 התחתנה והתגיירה. לאחר הולדת בתה עברו השתיים לישראל, כאן שירתה כנהגת נגמ"ש במהלך מלחמת ההתשה. בשנת 1971 חזרה בן שלום לארה"ב וסיימה תואר ראשון ושני בכתיבה יוצרת באוניברסיטת ויסקונסין. בשנת 1974 התגייסה ליחידת מילואים בצבא ארה"ב. לאחר שקראה את כתבת השער של הניו יורק טיימס על לאונרד מטלוביץ, חייל ששוחרר לאחר שיצא מהארון, החליטה להופיע בטלוויזיה המקומית ולצאת מהארון, דבר שהוביל את מפקדיה להגיש נגדה הליכי שחרור.

בן שלום שוחררה מהצבא בשנת 1976 אך תבעה את הצבא האמריקאי. בשנת 1980 פסק בית המשפט לטובתה, בהתבסס על התיקונים החמישי והתשיעי לחוקה. הצבא סירב לקבל את פסק הדין, גרר את המשפט במשך שנים עד שבית המשפט איים עליו בקנסות, ובשנת 1987 בן שלום הוחזרה לשירות צבאי. לאחר שנתיים הצבא ניצח בערעור, כשהשופט פסק כי בן שלום פעלה נגד המדיניות הצבאית כאשר יצאה מהארון בטלוויזיה. בכך הסתיים שירותה הצבאי של בן שלום.

בשנת 1990 היא הייתה אחת מששת המייסדות והמייסדים של הארגון "יוצאי צבא אמריקאים למען שוויון זכויות", ארגון הנאבק למען שוויון הקהילה בצבא האמריקאי. לצד אלה, מרים בן שלום ידועה בשל דעותיה הטרנספוביות. היא דוברת קבועה בכנסים בינלאומיים כמתנגדת לאקטיביזם טרנסי, בפרט נגד נשים טרנסיות. היא מייסדת שותפה וכותבת ב-"ידיים מעבר למעבר" הפועל נגד זהות מגדרית, והצהירה על תמיכתה בחוק לפיו טרנסים ישתמשו בשירותים ציבוריים לפי המין בו נולדו.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא