פיטר גארי טאצ'ל – 25.01.1952

ביום זה נולד פיטר גארי טאצ'ל, אקטיביסט בריטי מעורר מחלוקת הידוע בפעילותו למען זכויות להט"ב.

טאצ'ל, יליד אוסטרליה ופעיל חברתי עוד מימיו כסטודנט, עבר לבריטניה על מנת להמנע מגיוס לצבא האוסטרלי. במהרה הפך לאחד מבכירי הפעילים ב-Gay Liberation Front )GLF). הישגיו העיקריים היו ארגון מצעד הגאווה הראשון בבריטניה בשנת 1972 והשיח הציבורי שעורר במזרח גרמניה הקומוניסטית כשייצג את הארגון בפסטיבל נוער שהתקיים במדינה. בעקבות פסטיבל זה המשטרה החשאית החלה לעקוב אחריו באופן שחייב גם אותם וגם את הפוליטיקאים לדון בנושא לראשונה.

בנוסף, היה ממייסדיי OutRage!, ארגון רדיקלי להט"בי בריטי שקם בתגובה לצעדים אנטי-להט"ב בריטים, כגון חתימת תקנה 28 (Section 28) שאסרה על בתי ספר ללמד או להזכיר כל דבר הקשור להומוסקסואליות ולזוגיות חד-מינית. בין השאר הארגון דגל ב-Outing, כלומר הוצאה מהארון של דמויות ציבוריות שלא נחשפו קודם לכן כלהט"ב.

הארגון פעל לא מעט כנגד הממסד הדתי בבריטניה וכנגד בישופים שלטענת הארגון חיו בארון, מה שזיכה את טאצ'ל לכינוי "טאצ'ל הקדוש" – Saint Peter Tatchell. בהובלת טאצ'ל הארגון יצא כנגד הרב הראשי של בריטניה הברון יעקובוביץ', שטען שצריך לקדם הנדסה גנטית שתאפשר אלמינציה של הומוסקסואליות. הפעילות כנגד הרב, כולל השחתת בתי כנסת בפוסטרים המשווים בין אמירותיו של הרב לאמירות של בכירים נאציים, הובילה רבים לטעון שטאצ'ל הוא אנטישמי.

יש לציין שמספר לוחמי זכויות להט"ב אפריקאים הצהירו על התנגדותם לפעילות של OutRage! באפריקה, ובתגובה לכך טאצ'ל טען שהוא גם כך מעדיף לעבוד עם הארגונים היותר רדיקלים ביבשת. טאצ'ל יצא כנגד אמנים קאריביים שלשיטתו פרסמו שירים שעודדו רצח של גברים הומוסקסואלים, ומחה על מה שכינה "מוזיקת רצח" (Murder Music). גם הפעם נטען כנגדו שאישומיו נובעים מגזענות, ובתגובה בחר טאצ'ל להדגיש את תמיכת ארגוני הלהט"ב הג'מייקנים בעמדתו, כמו גם את פעילותו ארוכת השנים כנגד שנאה וגזענות. בכל מקרה, הקמפיין כנגד המוזיקאים הובילו להטרדות ולתקיפות אלימות כנגד טאצ'ל (שהיו די נפוצות באופן כללי), עד למכתבים שאיימו ברצח שלו ממש.

החל משנת 1978 טאצ'ל היה חבר לסירוגין במפלגת הלייבור הבריטית ובמפלגת הירוקים, והתמודד במערכות הבחירות השונות לתפקידים שונים. הוא היה מבולטי מתנגדיה של ממשלת תאצ'ר. כיום הוא עומד בראש ארגון זכויות אדם ללא כוונות רווח שנושא את שמו.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא