אנה-לו "אנני" לייבוביץ' – 02.10.1949

Marc Silber of www.silberstudios.com

ביום זה נולדה אנה-לו "אנני" לייבוביץ', צלמת פורטרטים יהודייה-אמריקאית להט"בית.

אנני לייבוביץ' נולדה בקונטיקט, בת שלישית מבין שישה ילדים למשפחה יהודית. אביה היה קצין בכיר בחיל האוויר האמריקאי, ואמה הייתה מורה לריקוד. בשל הקריירה של אביה המשפחה עברה מקומות מגורים לעתים קרובות. לייבוביץ' החלה לצלם בפיליפינים, לשם נשלח אביה בעת מלחמת וייטנאם. כבר בנעוריה הייתה מעורבת מאוד בפעילויות אמנותיות, ולמדה במכון לאמנות בסן פרנסיסקו, שם למדה בצילום.

לייבוביץ' החלה לעבוד בעבודות מזדמנות על מנת לשכלל את כישוריה, כאשר בין היתר בילתה זמן קצר ב-1969 בקיבוץ עמיר שבגליל העליון. על זהותה היהודית הסבירה לייבוביץ' כי היא "לא שומרת מסורת או מאמינה, אבל מרגיש מאוד יהודייה".

לאחר חזרתה מישראל לארה"ב עבדה לייבוביץ' במשך 13 שנים כצלמת במגזין המפורסם "רולינג סטון", שם אחת מסדרות התצלומים המפורסמות שלה הייתה של ג'ון לנון ויוקו אונו. ב-8 בדצמבר 1980 הייתה לייבוביץ' האחרונה לצלם את לנון, שנרצח חמש שעות מאוחר יותר. סגנון הצילום הייחודי שלה, יחד עם הפוזות בהן צילמה את נושאי התמונה, זיכו אותה במשרות בכירות במגזין "וניטי פייר" ובהמשך ב"ווג".

לייבוביץ' נחשבת כאשפית בצילום סמלי תרבות פופולרית בדרכים יצירתיות ודרמטיות. היא פילסה את הדרך לסוג חדש של צילום מסחרי, וסוג חדש של צילום אמנות. עבודתה, ובמיוחד הפורטרטים שצילמה, משמשים השראה גדולה לצלמים מתחילים. תצלומים מפורסמים שלה כוללים את תמונותיהם של משפחת אובמה; הטניסאית סרינה וויליאמס בזמן הריונה; הזמר סטינג עירום במדבר, וסדרת תצלומים שנויים במחלוקת של מיילי סיירוס שצולמה בחזה חשוף בגיל 15.

החל מ-1989 הייתה לייבוביץ' במערכת יחסים רומנטית עם הסופרת והפילוסופית סוזן סונטג. השתיים נפגשו בסוף שנות השמונים כשלייבוביץ' צילמה את סונטג לכריכה שלספר. למרות שלא התגוררו יחד, השתיים גרו במרחק ראייה אחת מהשנייה. עד מותה של סונטג ב-2004 לא פירסמו השתיים את חייהן הזוגיים. בביוגרפיה שלה הסבירה לייבוביץ' כי "מילים כמו 'שותפה' או 'פרטנרית' לא היו בלקסיקון שלנו. היינו שתי נשים שעזרו אחד לשנייה בחיינו. המילה הקרובה ביותר לכך היא עדיין 'חברה'". באותה השנה הבהירה: "קראו לנו 'נאהבות'. אני מחבבת 'נאהבות'. זה נשמע רומנטי. אני רוצה להיות לגמרי ברורה: אני אוהבת את סוזן". ללייבוביץ' שלוש בנות. הראשונה נולדה ב-2001, בזמן הזוגיות של לייבוביץ' וסונטג, ושתי האחרות נולדו ללייבוביץ' בעזרת אם פונדקאית, שנה לאחר מותה של סונטג.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא