ג'ואן נסטל – 12.05.1940

Škuc LL

ביום זה נולדה ג'ואן נסטל, סופרת, עורכת ואקטיביסטית לסבית יהודייה.

נסטל נולדה בניו יורק וגדלה עם אם חד-הורית, ואת ילדותה היא מתארת כילדות לא רגילה לעומת ילדות של ילדי מעמד הביניים: האם הימרה והשתכרה, ונסטל נחשפה לחיי המין שלה בשלב מוקדם מאוד. בגיל צעיר, לאחר שכבר זיהתה את משיכתה לנשים, נסטל מצאה את עצמה בחנות דונאטס וקפה בשם Pam Pam's בניו יורק, מקום שהיה בית לבוצ'ות והפמיות של התקופה. כשמישהי שאלה אותה מה המצב ב-Sea Colony, בר לסביות ידוע, תיארה: "לא ידעתי על מה היא מדברת, אבל ידעתי שהיא זיהתה אותי כלסבית".

לאחר לימודיה בקולג' לקחה חלק במאבקי התנועה האפרו-אמריקאית לזכויות האזרח ברחבי ארצות הברית. היא הייתה מעורה בתרבות הברים הלסבית בניו יורק כבר מגיל צעיר, ולאחר מהומות סטונוול השקיעה את עצמה באקטיביזם להט"בי. נסטל הצטרפה לקבוצה בשם Lesbian Liberation Committee שפעלה בניו יורק משנת 1972, ועזרה להקים את איחוד האקדמאים הגאים. מתוכו, ייסדה בהמשך את ה-Lesbian Herstory Archives, ארכיון היסטורי המתמקד בנשים גאות, שהתחיל בביתה וממוקם כיום בברוקלין.

נסטל היא זוכת שישה פרסי Lambda לספרות, כמו גם פרס על מפעל חיים שהעניק לה ארגון Golden Crown Literary Society. בכתביה ניתן למצוא ארוטיקה לסבית שעוררה מריבות עם התנועה הפמיניסטית, שבשנות ה-80 קראה לצנזור כתבים אלו, וכן מאמרים על זהויות הבוצ' והפאם, אנתולוגיות להט"ביות, ועוד. כיום נסטל גרה באוסטרליה עם בת זוגה דיאן ומלמדת באוניברסיטת מלבורן.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא