גילה גולדשטיין – 18.12.1947

ביום זה נולדה גילה גולדשטיין, מחלוצות המאבק הטרנסי בישראל.

גולדשטיין נולדה בטורינו שבאיטליה ועלתה ארצה בילדותה. בשנות נעוריה הבינה שהמגדר שסופח לה בלידה לא תואם לתחושתה, ומשפחתה שסירבה לקבל זאת התנכרה אליה. גולדשטיין עזבה את ביתה כנערה, והתפרנסה מזנות בחיפה ולאחר מכן בתל אביב. לאחר גיחה של מספר שנים לאירופה בשנות השבעים במהלכה התפרנסה מחשפנות וריקוד, חזרה ארצה והפכה לאמנית הבית של המועדון ״בר 51״, עליו נעשה בהמשך סרט.

בשנות התשעים הקליטה גולדשטיין מספר שירים והופיעה איתם. בשנת 1998 הנחתה תכנית לילה ברדיו 99FM. בשנת 2003 זכתה גילה בפרס יקירת הקהילה הגאה.

על שמה של גילה הוקם ״פרויקט גילה להעצמה טרנסית״. מאז שנת 2011 מעניק הפרויקט סיוע משפטי לחברי וחברות הקהילה הטרנסית. גולדשטיין הובילה בשנת 2015 את מצעד הגאווה בתל אביב, בשנה בו נושא המצעד היה הקהילה הטרנסית.

גולדשטיין נפטרה בשנת 2017 כשהיא בת 69, ולוותה למנוחות על ידי מאות מחברי וחברות הקהילה הגאה ומפורסמים שהוקירו את דמותה. היא היוותה דמות פורצת דרך עבור רבים מהקהילה הגאה בתל אביב בתחילת דרכה. לבקשת משפחתה היא נקברה תחת השם שניתן לה טרם השינוי המגדרי שעברה, אך על מצבתה נכתב השם גילה גולדשטיין ותחתיו המשפט ״הייתי מה שרציתי, עכשיו תורכם להיות".

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא