סיגפריד ששון – 08.09.1886

ביום זה נולד סיגפריד ששון, משורר וסופר אנגלי יהודי גאה.

ששון ידוע בעיקר בשל כתיבתו על מלחמת העולם הראשונה והזוועות שחוו בה חיילי הצבא הבריטי. ששון גדל באחוזה מפוארת בקנט שבאנגליה. אביו היה בן למשפחת סוחרים יהודית-בגדדית גדולה שנישלה אותו לאחר שהתחתן עם נוצרייה, ואמו הייתה נצר למשפחת ת'ורניקרופט, שבניה אחראים לחלק מהפסלים המפורסמים ביותר באנגליה. כשהיה בן ארבע התגרשו הוריו, וכשהיה בן תשע מת אביו ממחלת השחפת.

במהלך לימודיו כתב בעיקר למגירה. הפרסום המצליח הראשון שלו, The Daffodil Murderer, היה פרודיה על יצירה של ג'ון מאנספילד,The Everlasting Mercy . ששון בחר להתגייס לצבא הבריטי מתוך תחושת פטריוטיות, אך מהר מאוד, בעקבות הזוועות שחווה בשוחות והמוות הרב סביבו, כולל של אחיו, פיתח דעה אנטי-מלחמתית נגד הפטריוטיזם העיוור של הצבא הבריטי והחל בכתיבת שירה ביקורתית על המלחמה.

למרות זאת, הציג ששון גבורה יוצאת מן הכלל במלחמה, והשרה על החיילים סביבו תחושת ביטחון. ששון נפצע ונשלח לאנגליה להחלמה. לאחר מות חברו בקרב, פתח במחאת יחיד נגד המלחמה. מחאתו עוררה את זעם הצבא, אך לאחר החלמתו הוחזר לשירות. בשנותיו לאחר המלחמה התחבר עם כותבים אנגלים נוספים, ערך את עיתון ה"דיילי הרלד", הרצה ברחבי ארצות הברית והרחיב את כתיבתו משירה לפרוזה. רוב כתיבתו סבבה סביב טראומת המלחמה, והוא נחשב לאחד ממשוררי מלחמת העולם הראשונה החשובים ביותר.

במהלך חייו ניהל ששון רומנים עם מספר גברים – שחקנים, אריסטוקרטים, כותבים ואחרים. הוא נישא להסטר גאטי ולזוג נולד ילד, אולם בני הזוג נפרדו במהלך מלחמת העולם השנייה. בסוף חייו התנצר ששון, ולאחר מכן גם החל להאמין בתופעות על-טבעיות. הוא החזיק בתואר אבירות ומת מסרטן קיבה ב-1967.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא