עדי נס שובר את שיא המחיר לצילום – 17.12.2013

עדי נס, מוזיאון ישראל

ביום זה נשבר שיא המחיר לצילום ישראלי ולאמן ישראלי בן זמננו, עדי נס.

שמו הרשמי של הצילום הוא "ללא כותרת" והוא מכונה "הסעודה האחרונה". בתצלום מוצגת קבוצת חיילי צה"ל המבוימת בהעמדה הדומה ליצירתו של הצייר לאונרדו דה וינצ'י "הסעודה האחרונה". הצילום צולם על ידי עדי נס, צלם ישראלי המציג סיטואציות שונות תוך התייחסות להיבטי הגבריות וההומואירוטיות הניכרים בהם. התצלום של נס מוצג כיום במוזיאון ישראל בירושלים.

"ללא כותרת"/"הסעודה האחרונה" היא היצירה המוכרת ביותר מתוך "סדרת החיילים" של עדי נס, סדרה עליה עבד בשנים 1994-2000. הרעיון לסדרה החל להתגבש לאחר אירוע שהתרחש במהלך הפנינג הגאווה הראשון בתל אביב בתחילת שנות התשעים: חייל במדים הצטלם בגינה ברחוב שינקין כשהוא אוחז בדגל הגאווה. החייל נשפט בשל כך והודח משירותו הצבאי.

התצלום של נס משחזר את העמדת הדמויות בציורו של ליאונרדו דה וינצ'י "הסעודה האחרונה", כשהוא מציג סצנה של ארוחה בחדר אוכל אופייני לבסיס צבאי. הקירות הלבנים עירומים והמשקופים ירוקים ומוזנחים. החיילים יושבים בצדו האחד של שולחן עמוס בצלחות, כוסות ומזון, ומאורגנים בקבוצות סימטריות של שלושה, כמו שליחיו של ישו ביצירתו המקורית של לאונרדו דה וינצ'י.

כמו בציורו של דה וינצ'י, גם בתצלום זה הם אינם אוכלים ועסוקים בשיחה ערה. אך בניגוד לציור של דה וינצ'י, בו השליחים פונים אל ישו או מחווים בידיהם אליו, החיילים בשולחן אינם פונים לחייל שבמרכז, אשר בוהה לבדו בחלל. הפרשנות למצג זה היא כי ההקרבה של החייל הישראלי, בניגוד לזו של ישו, נותרת סתמית ואנונימית, או במילותיו של נס: "המוות מגיע ברגע טריוויאלי ולא ברגע הרואי".

תצלומו של נס הוא אחת היצירות הידועות ביותר באמנות הישראלית המודרנית. ב-2013 הוא נמכר ב-377 אלף דולר

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא