פאינה גאורגייבנה רנייבסקיה – 27.08.1896

ביום זה נולדה פאינה גאורגייבנה רנייבסקיה (1896-1984), שחקנית תיאטרון וקולנוע יהודייה מוערכת בברית המועצות.

פאינה פלדמן, שלימים שינתה את שם משפחתה לרנייבסקיה, נולדה למשפחה יהודית אמידה. היא למדה בגימנסיה לבנות, אך בעקבות בריונות שחוותה מחברותיה לכיתה עזבה אותה והמשיכה להתחנך בבית. בשנת 1915 עברה רנייבסקיה לעיר הגדולה מוסקבה. בזמן המהפכה הקומוניסטית משפחתה היגרה מרוסיה, אך פאינה, שכבר הייתה חתומה על חוזים עם מספר תיאטראות, החליטה להישאר במוסקבה ולטפח את קריירת המשחק עליה חלמה.

רנייבסקיה הגיעה למצוינות וזכתה שלוש פעמים בפרס סטלין, בתואר האמן העממי ובמספר עיטורים, בהם עיטור לנין. במהלך הקריירה שלה שיחקה בתיאטראות הנחשבים ביותר במדינה, במספר סרטים ואף עסקה בדיבוב סרטים מצוירים. רנייבסקיה הייתה ידועה בחריפות לשונה ועד היום ציטוטיה נהנים מפופולריות רבה.

רנייבסקיה אמנם הייתה ידועה בפדנטיות ומקצועיות, אך לא נחשבה אטרקטיבית לפי הסטנדרטים של אותה תקופה. מבקרת האמנות אולגה ג'וק כתבה בספרה "האמזונות הרוסיות" שרנייבסקיה העידה שבעקבות תקרית לא נעימה עם השחקן פרובינציאלי בהיותה צעירה, היא הפכה ללסבית. בין אם מדובר באמת ובין אם לא, בהמשך חייה רנייבסקיה לא הראתה עניין רב בגברים, וכתוצאה מכך רצו בעולם התיאטרון שמועות על כך שהיא לסבית. לא ידוע האם רנייבסקיה אכן הייתה להט"בית או לא, אך ברור שהיא סלדה מכל מה שסומן בעיניה כפרימיטיבי, ולהט"בופוביה הייתה ברשימה השחורה. כך למשל, במהלך ויכוח בין אנשי תיאטרון שדנו בחוסר מוסריותו של אחד מעמיתיהם לעבודה שנחשד בהומוסקסואליות, אמרה רנייבסקיה: "איזו מדינה אומללה זאת שבה בן-אדם לא יכול לנהל לעצמו את התחת".

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא