רות ביידר גינזבורג – 18.09.2020

ביום זה הלכה לעולמה ענקית המשפט האמריקאית השופטת רות ביידר גינסבורג ז"ל, מהמגנות הבולטות של זכויות להט"ב וזכויות מגדריות בארה"ב בעשורים האחרונים.

רות ביידר גינסבורג נולדה למשפחה יהודייה בברוקלין בשנת 1933, שם העבירה את נעוריה. לאחר הלימודים בתיכון למדה ממשל באוניברסיטת קורנל, ובסיום הלימודים נישאה למרטין גינסבורג – עורך דין ואקדמאי בתחום המשפט. לאחר מכן למדה משפטים באוניברסיטת הארוורד ובהמשך באוניברסיטת קולומביה. בתקופת לימודיה, מתוך 500 תלמידים – רק תשע היו נשים.

לאחר השלמת לימודי המשפטים חוותה ביידר גינסבורג באפליה קשה בקבלה לעבודה, כאשר למרות הישגיה האקדמאיים המרשימים – מקומות רבים סירבו לקבל אותה. כך יצרה לעצמה ביידר גינסבורג קריירה מובילה כאקדמאית, וכאחראית על פרויקטים ב-ACLU – המקבילה האמריקאית לאגודה לזכויות האזרח בישראל. דרכה, הגישה שורה של עתירות מרכזיות בשנות ה-60 וה-70 למען זכויות אדם בכלל וזכויות נשים בפרט.

ביוני 1980 מונתה ביידר גינסבורג לשופטת בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון, ו-13 שנים מאוחר יותר מונתה לכהונה בבית המשפט העליון בארה"ב. גינסבורג הייתה האישה השנייה בלבד שהגיעה למעמד זה. במהלך השנים הארוכות בהן כיהנה בבית המשפט העליון, יצרה גינסבורג שורה של פסיקות תקדימיות בנושא זכויות להט"ב וזכויות מגדריות. ביניהם: הקביעה כי איסור פלילי על משכב זכר הוא בלתי חוקתי, הקביעה כי אפליה בנישואים היא בלתי חוקתית, שאפליה במקום העבודה על רקע נטייה מינית אינה חוקתית, ושאפליה במתן שירותים על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית אינה חוקתית. על חשיבות המאבק למען צדק חברתי אמרה: "היאבקו עבור הדברים שאכפת לכם מהם, אבל עשו זאת בדרך שתוביל אחרים להצטרף אליכם".

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא