נאסר על הטניסאית הטרנסג'נדרית רנה ריצ'רדס להתחרות כאישה – 26.08.1976

קריט תמונה: BETTMANN

ביום זה מנע איגוד הטניס האמריקאי מהטניסאית הטרנסג'נדרית רנה ריצ'רדס להתחרות כאישה.

ריצ'רדס נולדה בניו יורק ב-1934 ותיארה את ילדותה ככזו של "ילד יהודי טוב". היא שיחקה טניס כבר בבית הספר, וכשהתקבלה ללימודי רפואה באוניברסיטת ייל שיחקה בנבחרת הטניס של האוניברסיטה. במהלך הלימודים החלה להתלבש כאישה, מה שגרר תגובות שליליות מהסביבה שהתייחסה אליה כאל משוגעת. בשנות השישים יצאה למסע באירופה בפרפורמנס נשי ואימצה את השם רנה, שמשמעותו בצרפתית להיוולד מחדש.

בשנת 1975 עברה ניתוח להתאמה מגדרית, ושנה מאוחר יותר ביקשה להשתתף באליפות ארצות הברית הפתוחה בטניס כאישה. בקשתה נדחתה כשאיגוד הטניס דרש שתעבור מבחן כרומוזומים. בשלב מאוחר יותר הסכימה ריצ'רדס לעבור את המבחן, ותוצאותיו יצאו לא חד-משמעיות. ריצ'רדס, שזעמה על הרמיזה שהיא אינה אישה, תבעה את איגוד הטניס האמריקאי בטענה לאפליה. השופט פסק לטובתה, ובפסק דין שנחשב פורץ דרך בכל הנוגע לזכויות טרנסג'נדרים נקבע כי ריצ'רדס היא נקבה כעת, שהדרישה שתעבור מבחן כרומוזומים אינה הוגנת, ושאין להפלות אותה בשל זהותה המגדרית.

ריצ'רדס המשיכה בקריירת טניס כאישה והעפילה לגמר אליפות ארה"ב הפתוחה. לאחר הפרישה מעולם הטניס פנתה ריצ'רדס לקריירה כמנתחת עיניים ועמדה בראש מרפאת עיניים בבית חולים במנהטן. ב-2012 התפרסם הספר "Jewish Jocks: An Unorthodox Hall of Fame" שסקר מגוון ספורטאים יהודיים. הספר הכיל ראיון עם ריצ'רדס, בו הביעה עמדות אמביוולנטיות יותר על המאבק המשפטי שניהלה מול איגוד הטניס. לדבריה, אילו הייתה מבצעת את הניתוח להתאמה מגדרית בגיל צעיר יותר, הדבר היה מקנה לה יתרון לא הוגן על יריבותיה.

תוכן זה הוכן על ידי שיתוף פעולה ביום יום בהיסטוריה להט"בית
והמחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם בהסתדרות הציונית העולמית

ערכים נוספים בנושא